Bree
België
Dinsdag
2 Juli
De
haven van Weert was toen wij weg wilden varen
helemaal leeg. Om te manoeuvreren, plek genoeg dus. Jaap had er een heel
weekend over kunnen nadenken en onze boot ging binnen een paar minuten, ruim
langs de kade, volkomen vrij van de palen en roetsj weg waren we. Op naar het
watertankpunt. Zo soepel hadden we dit van tevoren niet kunnen bedenken, zeiden
we tegen elkaar.
Met
een volle koelkast en watertank de Zuid Willemsvaart af en dan zien dat we een
leuk plekje ergens vinden. Het is de Bree geworden. Precies voor twee
restaurantjes. Dus….dat wordt een hapje halen, morgen. De steiger is
gedeeltelijk voor recreatie (4 schepen max) en het grootste gedeelte voor de
beroeps. Gezien het gras wat op de steiger op het beroepsgedeelte groeide
gingen wij er van uit, dat die er niet meer kwamen. Verkeerd gegokt! In de loop
van de avond schoven twee vrachtschepen aan. Gelukkig geen ruimtegebrek voor
ze, ondanks dat wij met anderen de nodige meters weg gesnoept hadden, was de
sfeer onderling prima en zelfs gezellig te noemen. Vanmorgen vroeg, toen wij
opstonden, waren zij al weer vertrokken.
Voor
vandaag zijn de weersvoorspellingen prima, en wordt het BBQ boven op ons
achterdek. De satés, sjasliks (?) liggen
al te ontdooien.
We
kregen gisteren nog wel een vervelende, lastige mededeling te horen. De Maas
stroomt in België zeker 6 kilometer per uur en
om naar Frankrijk hier tegenin te varen, is geen optie. Dan moet je de motor
volle toeren geven om aan een beetje snelheid te kunnen komen. En dan hebben we
het nog maar niet over de diesel die het vraagt. Het gevolg is dat men dus daar
niet heen gaat. Diverse havengenoten liggen om die reden hier en in de buurt.
De eerste, van de ROEL (Flip en Trix), hebben we gisteravond al gesproken. Drie
andere schepen, de Mariba (Bart en Marian), de Kemphaan (Jan en Karen) en de
boot Sirius (Leen en Ien) varen om diezelfde reden ook niet naar het zuiden.
Ik
heb hier geen Internet, want ik zou willen weten wat een x-aantal kubieke meters water per
seconde, wat te lezen is op Teletekst, inhoudt. Hoe vertaal je dat naar
stroomsnelheid? Weet je dat eenmaal, dan kan je altijd later nog bepalen wat je
gaat doen. Nu niet. Waarschijnlijk wordt het, net als bij al die anderen, dus
geen Revin, Frankrijk! Maar België.
Bree
Woensdag
3 Juli
Wat
was het weer warm vannacht. Alles moest dicht blijven, ’t regende pijpenstelen!
Dus…? Ja hoor een mug heeft een Deet-loos plekje gevonden en me geprikt.
Gelukkig dat Azaron werkt bij mij.
Vandaag
gaat het weer ook niet beter worden volgens het weerbericht. Precies zoals
dagen geleden reeds aangegeven. Jaap had toen al gepland om dan op dat moment
technische dingen te gaan doen. Eens kijken of hij het geluidsalarm kan stoppen
wanneer we in een sluis liggen en de motor op stand-by staat. Lig je in een
sluis achter onze boot waar het water beneden staat, word je zo’n beetje
vergast.
Dus
zetten we hem uit in dat geval, maar op dat zelfde moment start het
geluidsalarm met een ‘iep-iep-iep-etc’ tot de motor weer gestart is. Een
plannetje wat hij al jaren heeft om uit te voeren, maar het nu echt eens een
keertje wil gaan doen.
Internet
lukt hier niet. Geen vrije netten. Alleen betaalde hotspots. Wat ik intussen
ontdekt heb is dat Skype het in die gevallen wel doet. Dus geen Google maar wel
op die manier berichtjes door te geven. Leuke ontdekking eigenlijk.
Ik
heb nu via deze mogelijkheid een vraag kunnen stellen aan een vaarvriend.
Op
teletekst lezen we dat de Maas bij de St Pieter 93 kubieke meter
water per seconde stroomt. Maar hoe snel is dat vertaald naar kilometers, miles
mag ook?
Bree
Donderdag
4 Juli
Nu
is de Kemphaan met Jan en Karen aangeschoven op dit stekkie. Velen, voor ons
vreemden, zijn voorbijgevaren, de term “VOL” beginnen we nu regelmatig te
horen. En dat zal nog wel een tijdje zo blijven, aangezien de Maas nog steeds
(te) snel stroomt en we er niet tegenop, maar wel in mee willen varen, dus allemaal een route uitkiezen die daar in
verwerkt wordt. En Frankrijk hierdoor dit jaar weinig recreatievaart zal gaan
zien, denken we. Gisteren hoorden we dat iemand, die daar de apparatuur voor
heeft blijkbaar, dat de Maas bij Namen wel 8 km per uur gaat. Dat is ongeveer de snelheid
die wij zelf gewoonlijk varen. ‘t Lijkt Binger Loch in Duitsland wel. Maar dan
in omgekeerde richting. Toen voeren we daar ooit in 2007, op volle toeren 22 kilometer met
stroom mee! Kicken was het.
Vandaag
redelijk vroeg weg, en evenzo stoppen. Je moet tijd creëren om nog tijd te
hebben, in aller rust, vooral niet gestrest,
een aanlegplekje elders te kunnen vinden, als dat moet.
Het
moet volgens de berichten prachtig weer worden. Boven de 20 graden, lekker
buiten sturen.
Vier
kilometer verder. Tongerlo is het geworden. Een prachtige stek. Lieflijk en met
water en elektriciteit voor campers,maar dus ook voor ons. Als je maar genoeg
slang en/of snoer hebt. En dat hebben wij intussen wel verzameld.
Vanmiddag
een mooi knooppuntenrondje door de omgeving gefietst. Het weer was fantastisch,
zon een beetje wind en met een elektrische fiets onder je …, wie doet je wat?
Een ander half uur onderweg geweest. Wat een mooi fietsland is dat België. We
worden er zelfs een beetje verliefd op.
Zeker deze omgeving.
En
nu ook nog een mogelijkheid om goedkoop aan een prepaid mobiel Internet te
kunnen komen, gevonden. Ook weer via Aldi! Hier voor 1000 MB slechts 9,99 euro
voor een maand. Daar waar we in Nederland dacht ik, iets van 20 euro voor 750
Mb betalen. En in Frankrijk ook al een Aldi mogelijkheid. We weten alleen nog
niet wat het daar kost en voor hoeveel. Met Duitsland is het rondje compleet.
’t Is dat we dit al een keertje in Nederland hadden uitgekiend maar nu blijkt
het die landen precies zo te zijn. Waarom maken ze dat niet eenvoudiger bij het
speuren op Internet naar een goedkope Internet prepaid mogelijkheid. Ik heb het
via Aldi NL/BE/FR/DE gedaan en kwam dit zo allemaal te weten. In Maasmechelen
gaan we een Opwaardeerbon, plus simkaartje kopen. Een Internet stick die je
hiervoor nodig hebt, bezitten we reeds.
We
mogen hier in Tongerlo slechts 24 uur blijven liggen, ’t wordt hier wel
gecontroleerd, en waar we mogen eindigen, blijft nog even de vraag. Ik hoop op
net zo’n mooi plekje….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten